Välj en sida
Linnea Blixt har skapat à la Londons tjusiga affischer. Hon en frilansande illustratör som älskar designmarknader och som den här gången har inspireras av bin.
– De arbetar flitigt och kommer ut på våren för att sälja sina verk, säger hon.
Det är du som har gjort våra finfina affischer. Vem är du?
– Jag är Linnea Blixt, en frilansande, grafisk formgivande illustratör som bor och arbetar i Majorna.


Vad är bakgrunden till konceptet du skapat för à la London?

– Jag ville skapa en profil som förmedlar samma som marknaden: kreativitet, en härlig atmosfär, möten och glädje.

Vad är utmaningen för dig med à la London-projektet?

– Under de åren jag har jobbat med à la London har utmaningarna förändrats. I starten, handlade det om att skapa en igenkännbar och synlig profil som lockade både kreatörer och besökare till marknaden. Nu, efter sex marknader gäller det att fortfarande göra nya, kreativa affischer som speglar marknadens innehåll samtidigt som man känner igen att det är just à la Londons marknad.

Vilka tankar finns bakom den här marknadens affisch?
– Inför den här marknaden har jag tagit ett lite större steg med att förnya affischen och i stället för en illustration blev det ett mönster som innehåller hexagoner, inspirerat av vaxkakorna i bikupor. Jag tänkte på flitiga bin som arbetar i sina kupor och kommer ut på våren för att träffas och sälja sina verk. En lite flummig förklaring kanske…

Varifrån får du dina idèer?
– Promenader, resor, media och från att skapa.

Hur beskriver du din grafiska design generellt?
– Jag lyssnar väldigt mycket på mina kunder så det ser olika ut beroende på vem som ska ha designen, men lite genomgående är illustrativa manér blandat med stilren design.

Vad har du gjort mer än material för à la London?
– Det är allt från grafiska profiler och böcker till hemsidor och förpackningar, och en massa illustrationer förstås. Jag har kunder som reklambyråer, privatpersoner, förlag, föreningar med mera. Det är ett väldigt varierat jobb, och det är det som är hela tjusningen med att frilansa. Innan jag började frilansa jobbade jag på reklambyrå och hade många inredningskunder.

à la London-loggan finns med i Los Logos 2010, vad betyder det för dig?

– Jag ville så gärna ha den boken, men den är väldigt dyr så jag skickade in logon som en kul grej och det var roligt att dom tog med den, men jag vet inte om det har betytt så mycket. Jag har fått några förfrågan om att vara med i andra böcker efter det. Jag fick en bok också förstås.

Vad har du för relation till designmarknader?
– Jag älskar designmarknader och vintagemarknader och letar alltid upp dem när jag besöker nya städer. Det är som lockar är snygga, unika och smarta prylar.

Vad ser du mest fram emot på à la London 27 april?
– Oj, jag har sett så sjukt mycket fina saker som jag vill köpa på er blogg, så jag tror att det här kommer att bli den bästa hittills. Främst är det smycken och något snyggt att ställa på en tom hylla jag är ute efter i år, men det finns mycket spännande så det kanske blir något mer. Jag ska se till att vara tidigt på plats och ta ut tillräckligt med kontanter, säger Linnea Blixt

Här hittar du Linnea Blixt: www.madebylinnea.com

Pin It on Pinterest

Shares
Share This